26 mei

Concertverslag: MBV Effenaar

My Bloody Valentine My Bloody Valentine \N
En toen was daar ineens de aankondiging; shoegaze-koningen My Bloody Valentine op 25 mei in de Effenaar. Een uniek concert in alle opzichten: het was het enige clubconcert in Europa , vandaar de vele Engelsen en het was uberhaupt voor het eerst sinds 1995 dat de band weer actief was op het vasteland. En laten we niet de mythische verhalen vergeten over de fysieke ervaring die hun optredens moesten zijn.
De poster op de deur bij de Effenaar zegt genoeg: Waarschuwing: houd rekening met extreme lichten en extreme geluiden bij de show van My Bloody Valentine. Dus had ook ondergetekende vanavond een primeur; het was voor het eerst dat ik een concert bijwoonde met oordoppen (werden bij de deur uitgedeeld in opdracht van de band) en nee, dat bleek zeker geen overbodige luxe.

De eerste aanblik van het podium gaf al het een en ander prijs. Enorme stroboscooplichten en een immens diascherm voor de nodige psychedelische effecten. Klokslag half tien kwam de band rondom verknipt genie Kevin Shields onder enorm gejoel op. Er werd “rustig” begonnen met de twee vrij catchy nummers When You Sleep en I Only Said van het Loveless-album.  De podiumpresentatie was nihil; deed er in dit geval ook niet toe want de immense lichtshow en de in feedback en fuzz gedrenkte shoegaze-drone deed z'n werk.

Daarna ging het echter allengs harder en de diepte in. Het geluid stond perfect afgesteld en toch moesten meerdere mensen afhaken met hetzij oorproblemen of last van beginnende epilepsie door de lichteffecten. Er liepen dan ook meerdere mensen rond met een zonnebril op. Tussendoor was nog even ruimte voor het geweldige Soon waarbij het publiek collectief uit z'n dak ging.

Het laatste nummer You Made Me Realise sloeg alles. Een minuut of twee in de song werd er overgegaan tot een jam van een toon die ruim een kwartier aanhield. Een toon die, voor de mensen die er niet bij waren, het beste te vergelijken is met het geluid van een F16 die door de geluidsbarriere heenbreekt..maar dan een kwartier lang. Ongekend qua gevoel. De bijna uitverkochte zaal verliet na de laatste tonen dan ook in trance het pand. Laten we hopen dat zanger/gitarist Kevin Shields er na de komende festivals niet opnieuw de brui aan geeft en een nieuwe plaat eindelijk uit gaat komen. My Bloody Valentine was een sonische totaalervaring. De decibelmeting was 130...

Website:
(1 Stem)