19 aug

Lowlands - vrijdag 17 augustus

Lowlands, vrijdag 17 augustus 2012

Ik ga naar Lowlands en neem mee: waterpistool en bikini. De 20e editie van A Campingflight to Lowlands Paradise belooft de warmste editie ooit te worden. Door de organisatie zijn extra voorzieningen getroffen om in te spelen op de hitte: airco’s, strand, en natuurlijk water, veel water. Ook bezoekers bereiden zich voor. In plaats van de gebruikelijke dansoutfits en slaapzakken worden er dit jaar vooral zonnebrillen, waterpistolen en liters zonnebrand meegesleept. De zomer kan beginnen in Biddinghuizen.

Lowlands trapt op vrijdag af met een fraaie programmering. Onder andere The Black Keys, Patrick Watson, Ben Howard, Feist en Bloc Party staan op het programma, en dat zijn slechts enkele headliners. Lowlands is zoals ieder jaar van alle markten thuis, met rock, pop, rap, dance, soul en funk – van beginnende acts tot grote namen. Naast muziek kunnen de 55.000 festivalgangers zich vergapen aan cabaret, cultuur en film. Ook dit jaar moet je dus je best doen om je niet te vermaken op Lowlands.

Hoewel de meeste bezoekers op donderdag al arriveren om de beste campingplaatsen weg te kapen, begint het festival op vrijdag. Go back To The Zoo, de van oorsprong Nijmeegse punkrockband, bijt het spits af. Ze spelen al hun grote hits, die door het publiek gretig ontvangen worden. Een fijn begin van Nederlandse bodem. Tevens noemenswaardig op deze vrijdag is de Canadese singer-songwriter Patrick Watson. Dromerig als altijd galmt zijn hoge stem door de Grolschtent, waar hij vooral indruk maakt met zijn eigenzinnigheid en brede scala aan instrumenten. Minder geschikt voor het grote publiek, waardoor de aandacht soms verslapt, maar de trouwe fans worden niet teleurgesteld. Is het bij Patrick Watson nog de artiest die ogenschijnlijk staat te dromen, bij Ben Howard zijn dat vooral de vrouwen. In groten getale staan ze vooraan in een overvolle tent. Niet het eerste waar je aan denkt bij een festivalact, deze verlegen surfende Brit, maar zijn optreden pakt verrassend goed uit. Met maar één album op zijn naam brengt zijn setlist weinig verassingen, maar zijn prachtig gebrachte liedjes raken bij menig festivalganger een gevoelige snaar. Ook buiten de tent geniet het publiek, dat ontspannen in het gras ligt en waar een kleine wietgeur hier en daar niet onopgemerkt kan blijven. Iets meer energie gaat er uit van Bloc Party, het Indierock-kwartet uit Londen, dat na een aantal jaren radiostilte terug is van weggeweest. In plaats van de bekende elektronica hebben ze voor hun nieuwe plaat de gitaren weer omarmd, waarmee ze knallen in een overvolle Alphatent. De heren hebben er zin in en dat slaat over op het publiek, dat tot ver buiten de tent mee blijft springen. Heel wat ingetogener gaat het eraan toe bij Feist, de dame uit Canada met haar elegante gevolg, die de Grolschtent op deze eerste Lowlandsdag afsluit. De verwachtingen zijn hooggespannen en de gehele tent brult het eerste nummer mee. De overtuiging blijft echter niet, Feist lijkt af en toe te blijven hangen in haar eigen muzikale spinsels zonder dat het publiek meegenomen wordt. Als afsluiter in de Alphatent staan The Black Keys, één van de grootste headliners van het festival. Het van oorsprong Amerikaanse duo heeft hun baarden en rauwe stijl aan de wilgen gehangen, en met hun laatste album dat meer mainstream is, veel succes geboekt. Ze doen wat ze moeten doen maar hebben er even voor nodig om op gang te komen. De overvolle Alphatent lijkt het niet te deren, en uiteindelijk wordt het een knallende afsluiter. Het publiek druipt af, op weg naar de dansfeesten in de X-Ray of Bravotent, de show van Leon van der Zanden, de silent disco, het 90’80‘00s feest en al het andere dat Lowlands te bieden heeft. Een uitgelaten stemming overheerst want de nacht is nog jong. En het beste nieuws is: nog twee hele dagen Lowlands te gaan.

Laatst aangepast op dinsdag, 21 augustus 2012 16:16
(9 stemmen)

Afbeelding galerij