14 juli

Concertverslag: John Fogerty

De muziek van John Fogerty is tijdloos. Dat blijkt wel uit het aanwezige publiek in de Ziggodome. Voor velen lijkt een optreden van de CCR-legende een heus familie-uitje. Niet zo gek wanneer je liedjes maakt die veertig jaar na dato nog steeds aanspreken.

John Fogerty lijkt gedronken te hebben van de bron van de eeuwige jeugd. Zo is hij gezegend met een volle bos haar en kleedt hij zich nog steeds zijn trademark; de houthakkersblues. Een klein oorbelletje in zijn oor verraadt zijn immer jeugdige ziel. En ondanks zijn inmiddels pensioensgerechtigde leeftijd huppelt Fogerty als een jong veulen over het podium, het heeft bij vlagen wat weg Angus Young in zijn beste dagen. Een contrast met de doorgaans in de media schuwe man, die zich op het podium het beste thuis voelt. Dat is te merken tijdens opener Hey Tonight. Tijdens het nummer jut Fogerty het publiek op met zijn rockster poses. Het werkt aanstekelijk en de rocker weet zo de arena een intiem sfeertje te geven.

johnfogerty1

Naast de opener is er in de setlist plaats voor een behoorlijk aantal Creedence Clearwater Revival nummers. Zo komen onder andere Green River en Looking Out My Backdoor voorbij. Bij Who'll Stop The Rain laat Fogerty zien dat hij misschien een dagje ouder mag zijn, maar hij is zeker niet minder scherp geworden. De Amerikaan strooit met leuke anekdotes. 'Jaren terug stond ik op een festival Woodstock genaamd. Het festival was gevuld met hippies, van wie waarschijnlijk het grootste deel is geëindigd als geld graaiende liberalen. Het regende hevig die dag en niemand had een paraplu, dat gaf mij de inspiratie voor dit nummer.'

johnfogerty3

Deze avond krijg je wat je als bezoeker kunt verwachten. De setlist verschilt niet zo veel van het concert dat hij enkele jaren terug op Bospop gaf. Een melange van hoogtepunten uit zijn carrière, uitgesmeerd over de hele setlist. Op driekwart van de set lijkt Fogerty even te kampen met stemproblemen. Een paar slokken water en een keer flink hoesten lijkt het grootste probleem te verhelpen. En gelukkig maar, want de band is vanavond in topvorm. Met name drummer Kenny Aronoff is een lust voor het oog. Met de precisie van een metronoom knalt de drummer met lange halen en explosieve slagen op zijn drumkit. Ook Shane Fogerty laat op gitaar zo nu en dan zien dat de appel niet ver van de boom is gevallen. Het is dan ook mooi om te zien hoe de tweede generatie Fogerty onderdeel is van de 'Blue Ridge Rangers'.

johnfogerty4

Op politiek vlak deelt hij een zelfde mening als zijn maatje Bruce Springsteen. Waar The Boss op zijn nieuwste plaat boos uit de hoek komt, deelt Fogerty Gunslinger een sneer uit te delen naar de huidige Amerikaanse regering. 'Wanneer alles corrupt wordt, is het tijd voor een Gunslinger om gerechtigheid te brengen', roept hij. Ondanks zijn balsturige imago schuwt de oude rocker het niet om romantisch uit de hoek te komen. Zo draagt hij het nummer Have You Ever Seen The Rain op aan zijn dochter Kelsey. 'Omdat er een regenboog in zit. Kelsey is mijn regenboog.' Lijflied Bad Moon Rising werpt het publiek even terug in de tijd. Het nummer vormt een van de hoogtepunten van de avond. Een waardige afsluiter, al komt er natuurlijk nog een toegift in de vorm van Rockin' All Over The World en Proud Mary. De zanger liet eerder in een interview tegenover Muziek.nl vallen dat hij ooit nog eens op Pinkpop wil spelen. Dat lijkt na de heerlijke show van vanavond niet zo'n gek idee.

John Fogerty: gezien en gehoord op vrijdag 13 juli in de Ziggodome in Amsterdam.

Laatst aangepast op maandag, 16 juli 2012 19:25
(12 stemmen)