12 juli

concertverslag: Bon Iver

Het was zo mooi bedacht, Bon Iver op een zwoele zomeravond op het strand van de Groningse Kardingerplas. Maar in plaats van dat er een ondergaande zon tegen een strakblauwe hemel prijkte, doemden er aan de horizon sombere, grijze regenwolken op.

De organisatoren hadden de betrouwbaarheid van het Nederlandse weer gelukkig goed ingeschat en lieten Justin Vernon en zijn band aantreden in een enorme tent. Niet echt de romantische setting die veel bezoekers waarschijnlijk voor ogen hadden, maar laat het maar aan Bon Iver over om binnen een paar nummers iedereen die festivalsetting te doen vergeten.

Hoewel de meeste radioluisteraars Bon Iver vooral zullen kennen dankzij de tot vervelens toe platgedraaide cover van het nummer Skinny Love door Birdy, heeft de Amerikaan zelf ook niet te klagen over aandacht. Zijn vorig jaar verschenen Bon Iver, Bon Iver eindigde hoog in vele jaarlijstjes van 2011 en leverde hem vier Grammy-nominaties op, waarvan hij die voor Best New Artist ook nog eens verzilverde. Reden genoeg om zijn bijzondere concert van vanavond binnen de kortste keren uit te verkopen. Het slechte weer lijkt toch behoorlijk wat bezoekers te hebben afgeschrokken, want de tent maakt niet bepaald een overvolle indruk.

Het publiek dat er wel is, krijgt eerst  Poliça voorgeschoteld, dat met twee drummers, een bassist en een zangeres in ieder geval qua bezetting al de aandacht trekt. Begeleid door wat minimale muziek  moet de band het vooral hebben van de twee drummers. Zangeres Channy Leaneagh heeft een fraaie dromerige stem, de bassist legt een mooie groove neer, maar wanneer het duo achter drums los gaat wordt het pas echt interessant. Helaas gebeurt er daartussen niet goed genoeg om de aandacht vast te blijven houden en duren de 45 minuten die de band mag spelen toch wat lang.

Bon Iver heeft niet meer nodig dan de openende gitaartonen van Perth om het publiek in extase te krijgen. Negen man sterk staat de band op het podium en alleen dat maakt al indruk. Als tijdens het eerste nummer dan ook nog eens blijkt dat die iedere nuance van die geweldige plaat tot in het kleinste detail beheersen, is de honger van het volledige publiek voelbaar in de tent aan de Kardingerplas. De overgang naar het aansluitende Minnesota, WI is vervolgens net zo subtiel als op plaat, waarbij de warme blazerssectie en harmonieuze samenhang de verwondering alleen nog maar groter maken.

Het zijn vanavond niet alleen de prachtig gearrangeerde nummers van Bon Iver die indruk maken, maar vooral de feilloze uitvoering ervan en het bijbehorende perfecte geluid. Dat lijkt misschien makkelijk met de hulp van zoveel muzikanten op het podium, maar het beheersen van zo’n collectief is evengoed een valkuil. Vernon doet dat met een natuurlijk gemak, waarbij hij slechts zelden overduidelijk in de spotlight treedt. Heel even pakt hij zijn moment met een jankende gitaarsolo in Blood Bank, waarbij hij even doet denken aan een muzikale grootheid als Prince. De andere hoogtepunten zijn er eigenlijk te veel om op te noemen. Van het bloedstollend mooie Holocene tot het breed uitgemeten Calgary en van de hartverwarmende toegift met Skinny Love en The Wolves (Act I and II).

Bon iver : woensdag 11 juli gezien en gehoord aan de Kardingerplas in Groningen.

Laatst aangepast op donderdag, 12 juli 2012 11:56