09 juli

North Sea Jazz: dag 3

De laatste dag van het North Sea Jazz Festival  2012 was er eentje met veel mooie artiesten. Tony Bennett, Janelle Monae, D’Angelo, Lianne La Havas en Rumer zijn slechts enkele van de namen die het festival gisteren afsloten.

De Amerikaanse crooner Tony Bennett is alleen al vanwege zijn leeftijd een bijzondere artiest. 85 jaar oud is hij nu, maar still going strong. Vijftig miljoen albums verkocht hij inmiddels en hij is nog steeds actief met het uitbrengen van nieuw materiaal. Vorig jaar nog bracht hij ‘Duets II’ uit met daarop een legendarisch duet met Amy Winehouse. Het was het laatste nummer dat de zangeres uitbracht voor haar dood. Hij was ermee de oudste artiest ooit met een nummer 1 in de Billboard albumlijsten. Het laatste nummer dat de zangeres uitbracht voor jaar dood. Bennett mag dan op leeftijd zijn, hij draait nog steeds zijn hand niet om voor een wervelend optreden. In de tot de nok gevulde Amazon brengt de charismatische tachtiger een doorsnee van zijn hoogtijdagen. Daarmee weet hij het publiek te ontroeren en mee te slepen naar lang vervlogen tijden. Ook zijn 38-jarige dochter Antonio mag een paar nummers zingen. Bennett is misschien niet meer zo goed bij stem als vroeger maar maakt dat allessinds goed met zijn charmes en de levensvreugde die hij uitstraalt. De sfeer is perfect en het publiek geniet van een memorabel optreden.

Zangeres Janelle Monae is een buitenbeentje in de muziek. Ze maakt geen pop, maar ook geen rock of soul, maar een mengeling van uptempo ritmes, uitdagende  rock en bijzondere vocalen . Ze is niet in een hokje te stoppen, al is haar muziek wel funky en dansbaar. Ook qua kleding is ze met haar smokings, platte schoenen en hoge rock ’n roll kuif een aparte verschijning. Haar shows zijn theatraal en visueel fascinerend, zoals je dat van zo’n excentriek type zou verwachten. Dat mochten we ook vorig jaar al aanschouwen op North Sea Jazz toen ze er ook stond. Nu brengt ze dezelfde strakke show vol funk, soul en niet te vergeten gedragen door een alles overstijgende stem. Er zit ook ditmaal enorm veel vaart in haar optreden waarin ook de band een uiterst belangrijke rol vervult. De strak musicerende bandleden geven zich helemaal. Vol energie gaan ze ertegenaan, net als Monae zelf uiteraard. Een van de hoogtepunten van de show is het Charlie Chaplin nummer ‘Smile’ en daarnaast is ook de Jackson 5 klassieker ‘I Want You Back’ een echte ‘must’. In de Nile laat Monae zeker een uitdagend optreden zien waar je na een uur zeker nog geen genoeg van hebt.

Janelle Monae. Foto: Anneke Ruys

Singer-songwriter Lianne La Havas komt uit Engeland en gold vorig jaar al als een van de BBC ‘talents to watch’. Een bijzondere, lieve verschijning die met haar verlegen charmes ook het North Sea Jazz publiek gedeeltelijk inpakt.  Vol staat het zeker voor de Mississippi tent buiten. La Havas laat het publiek haar dankbaarheid horen dat ze hier op zo’n gerenommeerd festival als North Sea Jazz mag staan. Ze wordt regelmatig vergeleken met artiesten als Jill Scott, Erykah Badu en Norah Jones, ook niet de eersten de besten. Ze brengt een mooie combinatie van jazz, soul, folk en pop waarmee ze het North Sea Jazz publiek tracht te overtuigen. Lukken doet dat niet helemaal. Dat zal vast ook aan de locatie liggen, want deze zangeres zou met haar intieme persoonlijke liedjes zeker beter uitkomen in een klein zaaltje. Aan de songs van haar heel recent uitgekomen album ‘Is Your Love Big Enough’ ligt het zeker niet. Toch doet ze er alles aan om het publiek in te pakken. Dat doet ze met haar persoonlijkheid, haar charmes, haar stem en haar band. Je hebt bij het aanschouwen van haar optreden zeker het gevoel: deze dame zou ik – net als een paar maanden terug – wel weer eens in een intiemere zaal als Melkweg of Paradiso willen zien.

Lianne La Havas. foto: Anneke Ruys

D’Angelo stond al sinds 2000 niet meer op North Sea jazz. Toen gaf hij in Den Haag een legendarisch concert op het festival. Het was een tijdje rustig rondom de zanger. Totdat hij na twaalf jaar – na de indrukwekkende albums ‘Brown Sugar’ uit 1995 en ‘Voodoo’ uit 2000 – nu weer een nieuw album uitbrengt. Dat is ‘James River’ en de soulster zet er zichzelf opnieuw mee op de kaart. In februari stond de man in Paradiso voor een nachtconcert waar hij een superieure funk- en soulshow neerzette. Veel mensen die daar niet bijwaren krijgen zondag een herkansing.

D' Angelo. foto: Anneke Ruys

Jammer was het zeker dat D’Angelo het publiek eerst meer dan een uur laat wachten voordat hij opkomt. De mensen in de zaal zijn daar niet zo blij mee en laten met een luid boegeroep hun ongenoegen horen. Maar wanneer de zanger uiteindelijk op het podium staat is alles vergeven en vergeten. Dan volgt er een knallende en uiterst funky nu-soul show waar D’Angelo toch wel bekend om staat. Zwoel en sexy begeeft hij zich over het podium van de Nile en geniet zelf met volle teugen van het enthousiasme uit de zaal. Live laat D’Angelo wederom zien hoe hij het publiek kan opzwepen tot ongekende hoogtes.

Rumer. foto: Anneke Ruys

De Britse zangeres met Pakistaanse roots Rumer had vorig jaar ook al op North Sea Jazz moeten staan én in de Heineken Music Hall. Beide optredens gingen toen wegens stemproblemen niet door, maar de herkansing was op zondag 8 juli. Veel mensen hadden hier na haar succesvolle debuutplaat ‘Seasons Of My Soul’ en de opvolger ‘Boys Don’t Cry’ erg naar uitgekeken. Met haar geluid uit lang vervlogen tijden waarbij haar stem – die veelvuldig vergeleken wordt met die van Karen Carpenter – centraal staat. Melancholisch en soulvol klinkt ze in de Amazon zaal, waar ze het laatste optreden van de dag verzorgt. Met haar loepzuivere stem en overtuigende teksten probeert ze de zaal in te pakken wat niet helemaal lukt. Er komt weinig enthousiasme vanuit de zaal. Wel jammer want het is zeker een mooie show waarin de stem alles draagt.

North Sea Jazz Festival: gezien en gehoord op zondag 8 juli in het Ahoy in Rotterdam.

Laatst aangepast op maandag, 09 juli 2012 10:46