07 juli

concertverslag: North Sea Jazz Festival 2012

Rotterdam staat dit weekend wederom geheel in het teken van jazz en aanverwante stijlen. Op het North Sea Jazz Festival staan ook dit jaar in Ahoy weer grote en kleine artiesten, beloftes en gevestigde namen. Dit jaar biedt het festival een uiterst gevarieerd programma. Op de Vrijdag zijn dat onder meer: Melody Gardot, Kiwanuka, Chic, Jill Scott en Lenny Kravitz die een nachtconcert gaf. NSJ verwacht dit weekend een 70.000 bezoekers.

Nadat artiesten als John Hiatt, Van Morrisonen McCoy Tyner Triohet North Sea Jazz publiek hebben mogen opwarmen in de Nile en de Amazon, is het de beurt aan Michael Kiwanuka om de aangrenzende Maas volledig in te pakken. De geboren Oegandees is een ‘rising star’ in Nederland sinds zijn verschillende bezielende optredens op onder meer Into The Great Wide Open, het Songbird Festival en in de Melkweg. Deze avontuurlijke soulzanger wordt al veelvuldig vergeleken met Bill Withers, maar heeft qua sound ook veel weg van andere souliconenn  van weleer als bijvoorbeeld Solomon Burke. Kiwanuka zegt zelf beinvloed te zijn door artiesten als Otis Redding,Bob Dylan en Miles Davis. Met zijn diepe soulvocalen weet hij de Maas in ieder geval in vuur en vlam te zetten. Zijn soulvolle liedjes zorgen voor veel kippenvelmomenten, maar ook voor dansbare, funky sounds. Toch is het jammer dat een zanger als Kiwanuka in de grote Maas hal gepland staat in plaats van een kleine zaal. Dat zou een veel intiemer optreden hebben opgeleverd zoals recent nog het geval was in de Melkweg.

Michael Kiwanuka: gisteravond op North Sea Jazz. Foto: Anneke Ruys

De triomtocht van Caro Emerald is inmiddels bij iedereen bekend. Caroline van der Leeuw – zoals de zangeres eigenlijk heet – brak in 2009 in een keer door met haar debuutalbum ‘Deleted Scenes From The Cutting Room Floor’ en natuurlijk de singles ‘Back It Up’ en ‘Night Like This’. Van het album verkocht ze alleen al in Nederland 300.000 exemplaren. Inmiddels heeft de roem van Caro Emerald zich ook naar het buitenland uitgespreid, waar de zangeres al 700.000 ex van haar plaat verkocht. Tegenwoordig mogen we blij zijn als Emerald ook eens bij ons optreedt, zo vaak zit ze buiten de grenzen. Een groot publiek is dan ook naar haar optreden in de Nile toegekomen. Caro’s show is wervelend en haar jaren ‘retroklanken’ doen het ook op North Sea jazz meer dan goed. Emerald is een fenomeen, dat zal iedereen beamen.

Caro Emerald: foto: Anneke Ruys

Melody Gardot brengt zwoele, jazzy liedjes waarin ook pop, soul en blues terug te horen is. Gardot is in het bezit van een fluweelachtige stem waarmee ze alle kanten op kan. Ze is bijna een veteraan op het North Sea jazz festival waar ze in 2008 en 2009 ook al stond. Ze staat terecht in de Amazon waar een muisstil publiek haar liedjes gretig tot zich laat komen. Melancholie ten top is Melody Gardot. Met haar liedjes vol diepgang transporteert ze het publiek soms naar rokerige nachtclubs uit de jaren vijftig om ze daarna weer terug te brengen naar het ‘nu’ met een lichtere noot: een luchtig vleugje bossa nova met duidelijke jazz-invloeden. Afstandelijk is ze wel wanneer ze soms kil op het podium staat. Divagedrag is haar vandaag de dag ook niet vreemd. Met een donkere zonnebril en een muts start ze achter de microfoon en neemt ze plaats achter de piano, alsof ze nog meer afstand wil van het publiek. Een optreden van Melody Gardot is en blijft een benevelende ervaring, hoe vaak je haar ook al hebt gezien. Na het succes van ‘My One and Only Thrill’, ging Melody Gardot voor haar nieuwe cd ‘The Absence op reis’. Ze bezocht Marokko, Portugal, Argentinië en Brazilië en dat resulteerde in wat meer internationale invloeden: alweer een belangrijke toevoeging van haar prachtige oeuvre.

Soulzangeres Jill Scott begon haar carriere bij The Roots. Tegenwoordig trekt ze ook als soliste volle zalen. Ze is een krachtige vrouw die graag zegt wat op haar hart heeft. Dat doet ze via haar liedjes of tijdens haar optredens wanneer ze het publiek toespreekt en haar hartenpijn deelt. Scott is goed voor soul op zijn puurst, soul die door merg en been gaat. Dat laat ze ook in de Nile horen. ‘Smooth soul’ maar ook soms rauw en jazzy. De zangeres geniet zichtbaar van haar North Sea Jazz optreden gevuld met songs over haar passies en emoties. Met een gelukzalig gevoel stapt ze over het podium, maakt grappen over en met haar bandleden en richt regelmatig het woord tot het enthousiaste publiek, meest bestaand uit dames die zich graag een hart onder de riem laten steken via Scott’s wijze levenslessen. Scott is een diva, maar dan in positieve zin. Ze weet wat ze kan en hoe ze dat moet delen met háár publiek. De vonk springt helemaal over, want de aanwezigen zingen en juichen luidkeels mee. Ze worden dan ook getracteerd op een onvergetelijk optreden vol soul & love, precies zoals je dat bij een Jill Scott-concert gewend bent.

Chic met Nile Rodgers op gitaar. Foto: Anneke Ruys

Producer Nile Rodgers was met wijlen bassist Bernard Edwards de drijvende kracht achter de disco/r&b-band Chic. Rodgers produceerde ook hitalbums voor grote artiesten als Madonna, David Bowie, Diana Ross en Sister Sledge. Zijn Chic, de band die eind jaren zeventig de dansvloeren in vuur en vlam zette met onverwoestbare krakers is weer helemaal terug. Rodgers is ernstig ziek, maar kan niet zonder de muziek. Sterker nog: Het is juist de muziek die hem op de been houdt, zegt hij in interviews. Rodgers blies daarom recent Chic nieuw leven in en er staat zelfs weer een nieuw album op stapel. Chic anno 2012 klinkt als weleer: met de groovy disco sounds weet Chic ook een nieuw publiek aan te spreken. Daarom is zijn  optreden op North Sea Jazz ook extra bijzonder en staat hij met zijn formatie in de grote Nile zaal. Daar kan het publiek helemaal los gaan op de songs van weleer als ‘Good Times’, ‘Everybody Dance, ‘Dance, Dance, Dance’  en ‘Le Freak’. Rodgers transporteert het publiek naar lang vervlogen tijden en zweept het op naar ongekende hoogtes. 25 jaar Chic maar de muziek doet er voor veel liefhebbers nog steeds toe. In de Nile mondt dat uit in een authentiek discofeestje met Rodgers in een glansrol.

North Sea Jazz Festival: gezien en gehoord, gisteravond in het Ahoy in Rotterdam.

Laatst aangepast op zondag, 08 juli 2012 12:43
(2 stemmen)