30 juni

concertverslag: Roxette

How Do You Do, Fading Like A Flower, Dangerous, The Look en Listen To Your Heart. Het zijn allemaal songs waarmee de Zweedse formative Roxette in de jaren tachtig en negentig de wereld veroverde. Gisteren stonden ze na lange tijd weer eens op Nederlandse bodem, in een uitverkochte Heineken Music Hall.

Eigenlijk mag het een wonder heten dat Roxette gisteren in Amsterdam op het podium stond. Tien jaar geleden alweer werd er bij zangeres Marie Frederiksson een hersentumor geconstateerd. Ze vocht lang tegen de dood en dokters hadden haar al praktisch opgegeven. Toch bleef ze doorvechten en overwon na een langdurige intensieve revalidatie. In 2009 stonden Marie Frederiksson en Per Gessle met hun band al op de Night of the Proms. Dat waren zware shows, omdat Marie toen net genezen verklaard was en nog niet helemaal sterk genoeg was om zoveel optredens aan te kunnen. Het was ook aan haar stem te horen, die opnieuw volledig ontwikkeld moest worden. Nu staat die stem weer als een huis, al haalt ze bij vlagen de hoge tonen niet meer. Maar maakt dat uit? Roxette is een legende en zeker voor de die-hard Roxette fans – vooral dertigers en ouder - die gisteren ook in groten getale in Amsterdam aanwezig waren.

Marie Frederiksson in de HMH: Foto: Anneke Ruys

De fans zijn er vooral om hun idolen nog eenmaal toe te juichen en te genieten van een nostalgisch optreden, waarbij vooral de Greatest Hits aan bod komen. Een ding valt meteen op: het is in de HMH vooral Per Gessle die de show draagt met zijn gitaarspel, zijn charisma en zijn charmes. Terwijl Marie een beetje op de achtergrond geniet rent hij een jonge hond over het podium, zweept het publiek op en verleidt hen regelmatig tot meezingen. Dat zorgt er zeker mede voor dat de sfeer in de zaal goed blijft. Soms zijn er ook speciale momenten voor Marie ingeruimd. Dat is wanneer ze weer een mooie ballade mag inluiden en mag laten horen wat Roxette destijds als popgroep zo bijzonder maakte. Roxette heeft in haar bijna vijfentwintig jarig bestaan een batterij hits gehad waar menigeen jaloers op kan zijn. 'This is an old song, I really hope you remember', zegt Marie wanneer ze Perfect Day inzetten. Het publiek kent de nummers woord voor woord.

Per Gessle in de HMH: foto: Anneke Ruys

'' 25 years ago we came from cold Sweden to Hollywood memoreert Per. Daarbij doelt hij op de wereldroem die Roxette wachtte toen ze eenmaal de oversteek waagden. It Must Have Been Love, Fading Like A Flower (Every Time You Leave), Listen To Your Heart, Spending My Time,Fading Like A Flower: het zijn allemaal sterke popballads waarmee Roxette de wereld veroverde, maar ook meer up-tempo songs als Dangerous, Joy Ride, The Look  en  Sleeping In My Car sloegen aan. In de Heineken Music Hall hebben ze nu vooral een nostalgische waarde. Liedjes van vroegere tijden, die opeens weer levend worden. Wanneer tegen het einde Listen To Your Heart en Church of Your Heart weerklinken beleeft het publiek een laatste euforisch moment. Roxette mag dan niet meer zijn wat ze ooit waren, ze staan er in ieder geval nog wel. Voor heel veel mensen in het publiek is het dát wat er telt: het weer even beleven van mooie herinneringen die in hun verleden gegrifd staan.

Roxette: gezien en gehoord, gisteravond in de Heineken Music Hall in Amsterdam.

Laatst aangepast op woensdag, 04 juli 2012 17:13
(40 stemmen)