27 juni

concertverslag: Pearl Jam

Pearl Jam had de eer om gisteravond als eerste buitenlandse act op het splinternieuwe podium van de Ziggo Dome te staan. Hoe doorstond de band en de nieuwe venue deze vuurproef?

Het was een koddig moment zo naar een half uurtje in de show. Net als duizenden buitenlandse sterren voor hem, waagde ook Eddie Vedder zich aan een spoedcursus Nederlands. Maar in plaats van een clichematig: "‘Hallo Nederland, hoe gaat het?’ stak de Pearl Jam opeens een lang en uiterst geestig verhaal af. Daarmee werd ook de avond in één moment gevangen.

Eddie Vedder. Gisteravond in de Ziggo Dome. Foto: Robin Looy

Pearl Jam was na hun optreden in Manchester al eerder deze week afgezakt naar Nederland en genoot van Amsterdam, met de komst van Ziggo Dome, de nieuwe belangrijkste stad voor grote concerten. Eddie Vedder sprong zondagavond nog op het podium bij het waarachtig goede concert van zijn held Tom Petty in de Heineken Music Hall. Die ontspannen aanloop was ook gisteren merkbaar. Nadat Marco Borsato zondag al had warmgelopen, werd Ziggodome gisteravond voor het eerst pas echt goed getest. Hoe zou de venue zich houden bij een grote Amerikaanse rockproductie en een volledig uitverkocht huis? De balans is unaniem positief. Ziggo Dome is in alle facetten de gedroomde moderne poptempel waar veel ingangruimte is gecreëerd en de overzichtelijkheid weldadig is. Je loopt zo de zaal in en je hebt meteen het gevoel dat je in het hart van het concert staat.

En dan het geluid. Dat had een paar nummers nodig om tot volledige wasdom te komen maar het werd meteen duidelijk dat Ziggo Dome nooit een galmkast zal worden, of de meegereisde geluidsman moet het wel erg verknallen. Het belangrijkste is dat de venue sfeer uitstraalt. Daar maakte Pearl Jam gisteren in ieder geval optimaal gebruik van. Vanaf het eerste moment vloog de band erin met het knalharde duo Corduroy en Why Go waarbij Vedder meteen de zaal bij betrok. Het was helder. Dit zou het feestje van Pearl Jam moeten worden en niets en niemand die daar tussen zou komen. Terwijl wat al te enthousiaste fans de losse vuilnisbakken gebruikte als opstapje, dook Vedder in zijn Nederlands verhaaltje en zei letterlijk het volgende: ‘Goedenavond Amsterdam. Dit is de 12e keer dat wij in Holland spelen. En ik hoop dat dit de beste ooit is. Dit is de eerste rock-&-roll show in deze zaal. Laten wij geschiedenis schrijven. De rest van de avond doe ik het in het Engels wat mijn Nederlands is klote.’

Daarna volgde er een stevige show met een mengeling van bekende en onbekende albumtracks. Al een tijdje houdt Pearl Jam de hits en bekendste nummers voor het einde. Maar de reguliere herbergde de nodige verrassingen. Zo werden er covers van Pink Floyd (de opener Interstellar Overdrive) en The Kinks (Better Things) gespeeld. Ook de Wayne Cochran classic Last Kiss dat Pearl Jam sinds 1998 regelmatig op hun setlijst plaats. Nadat het orginele gedeelte was afgesloten met The Fixer en Do The Evolution, kwam de band terug voor twee lange toegiften, al noemde Vedder het zelf ‘bedrijven.’ Comatose kreeg een rake bewerking, zo ook Porch. In het de afsluiting werd voorbij gegaan aan Alive maar voerde Pearl Jam hun versie van The Who classic Love Reign O’er Me op. Een song die Vedder en de band prima ligt. Met Black en Neil Young’s Rockin’ In The Free World werd afgesloten waarna Indifference het laatste zetje gaf. Het was het eindsalvo van een onderhoudend avondje Pearl Jam dat natuurlijk geen moment kon tippen aan het legendarische concert dat de band in 1992 op Pinkpop gaf. Maar toch zal deze eerste verschijning van een rockband in de nieuwe Ziggo Dome om hele andere redenen historisch blijken te zijn.

Waardering: ****

Pearl Jam: gisteravond gezien en gehoord in de Ziggo Dome in Amsterdam.

Meer informatie, ga naar: www.ziggodome.nl