11 juni

concertverslag: Slash

concertverslag: Slash Jochem Geerdink

Het was maart 2005 en de Amerikaanse rockband Alter Bridge had net opgetreden in Tivoli Oudegracht. In de catacomben van de Utrechtse concertzaal vertelde Myles Kennedy aan schrijver dezes dat hij enkele maanden eerder was gebeld door Slash. Net als Mark Wahlberg in de film Rock Star, dacht de zanger eerst dat hij in de maling werd genomen. Maar nee, het was echt de van oorsprong Britse meestergitarist aan de lijn, niet veel later stond er een limousine voor Kennedy’s neus en werd hij naar de voormalige Guns N’ Roses-oprichter gebracht.

Slash zat destijds in Velvet Revolver. De band waarvan zanger Scott Weiland voor de zoveelste keer was opgenomen in een afkickkliniek. De gitarist en zijn bandgenoten Duff McKagan, Matt Sorum en Dave Kushner waren het gezeik rond Weiland meer dan zat. Dus gooide Slash eens een balletje op bij Kennedy. Maar hij had juist net The Mayfield Four verruild voor Alter Bridge. De zanger bedankte uiteindelijk vriendelijk voor de eer en Velvet Revolver probeerde het toch nog een keer met Weiland. Uiteindelijk werd hij op 1 april 2008, direct na afloop van het concert van Velvet Revolver in de Heineken Music Hall, alsnog uit de band gezet. Maar dat geheel terzijde.

Het contact tussen Slash en Myles Kennedy bleef sinds die eerste ontmoeting gestand. De zanger werkte ook mee aan twee nummers, Starlight en Back From Cali, op het album Slash uit 2010, waarvoor de voormalige Guns N’ Roses-gitarist een keur aan gastartiesten optrommelde. Maar ja, hij zou toch ook wel graag touren. Toen bleek dat Kennedy’s bandmaatjes van Alter Bridge hun ruzie met Scott Stapp hadden bijgelegd en zodoende Creed een reünietourtje ging maken, viel alles eigenlijk op zijn plek. Zo waren Slash en Myles Kennedy in 2010 al samen te zien op Pinkpop en daags daarna in de Amsterdamse poptempel Paradiso.

Het bleef niet bij die ene tour, Slash nam een compleet album op met Kennedy, die door velen wordt bestempeld als beste rockzanger van het moment. Apocalyptic Love heet het werkje dat vorige maand verscheen. Het album bracht de twee, samen met begeleidingsband The Conspirators, zondagavond naar de Heineken Music Hall. Voor zowel Slash als Myles Kennedy overbekend terrein. Zo nam Alter Bridge er in december 2008 Live From Amsterdam op. Al werden de DVD en Blu-ray daarvan vanwege een conflict met platenlabel Universal pas ruim twee jaar later uitgebracht.

Songs van Alter Bridge prijkten niet op de setlist van ruim anderhalf uur durende rockshow, die werd vooraf gegaan door het uitstekende voorprogramma Halestorm. Wel nummers van vrijwel alle projecten waarmee Slash te maken had. Naast werkstukken van de recente albums Slash en Apocalyptic Love, (voormalig?) soloproject Slash’s Snakepit - waarmee hij in 1995 en 2000 twee albums uitbracht - en Velvet Revolver, vanzelfsprekend ook van Guns N’ Roses. Vreemd genoeg alleen van debuutalbum Appetite For Destruction uit 1987.

In tegenstelling tot Axl Rose had Kennedy geen enkele moeite met de hoge noten in Nightrain, Rocket Queen, Sweet Child O’Mine en afsluiter Paradise City. Sterker, de Alter Bridge-zanger liet de songs klinken zoals in de hoogtijdagen van Guns N’ Roses, iets dat Rose al sinds pakweg 1995 niet meer lukt. Ook zangeres Lizzy Hale, samen met haar broer Arajay het kloppend hart van Halestorm, mocht tijdens toegift Out Ta Get Me haar imposante strot opentrekken.

Al waren de meeste ogen natuurlijk gericht op Slash. De alweer 46-jarige gitaarvirtuoos liet in de HMH maar weer eens zien waarom hij door velen gezien wordt als de beste gitarist ter wereld. Regelmatig liet hij zijn Gibson Les Paul janken, zoals tijdens hoogtepunt Anastasia. Daarnaast bood Slash, wars van sterallures, ook alle ruimte aan drummer Brent Fitz, slaggitarist Frank Sidoris en bassist Todd Kerns om zich te laten gelden. Laatstgenoemde nam zelfs de lead vocals van Doctor Alibi voor zijn rekening.

Maar zodra Slash begon aan één van zijn vele solo’s, deden Kennedy, Sidoris en Kerns eerbiedig een stapje naar achteren op het podium, in afwachting van wat hun bandleider deed. Zodra hij een teken gaf, haakte de band in en toonde The Conspirators aan een goed ingespeelde, geoliede machine te zijn. Waarbij de muzikanten zich weliswaar niet onthielden van het nodige typisch Amerikaanse rocksterrengedrag, maar de ruim vijfduizend enthousiaste fans in de HMH vooral lieten zien uitstekende muzikanten te zijn.

Dat alles in een uitstekende sfeer, waar zelfs plaats is voor grapjes. Bijvoorbeeld nadat Kennedy voorafgaand aan Slither de band voorstelde. Slash nam vervolgens het woord. “Ik vond deze man in de goot”, zei hij over de zanger. “Met een fucking Pepsi!” Het is tekenend voor de instelling van liefhebber Slash. In zijn nieuwe band is geen plaats voor sterallures. Wel voor spelplezier en liefde voor rockmuziek.

Gezien: Halestorm en Slash featuring Myles Kennedy and The Conspirators, Heineken Music Hall Amsterdam, zondag 10 juni 2012.

Setlist:

1. One Last Thrill