09 apr

concertverslag: Paaspop

Met 51.000 bezoekers gaat Paaspop 2012 de boeken in als de meeste succesvolle editie ooit. Tenminste, wanneer je puur naar bezoekersaantallen kijkt. Want qua weer zijn er zeker betere edities geweest en ook het programma van de opener van het buitenfestivalseizoen is wel eens aansprekender geweest dan afgelopen weekend.

tekst & foto's: Jochem Geerdink

Paaspop biedt voor ieder wat wils, maar weinig festivals zijn zo gemêleerd als het – sinds vorig jaar – driedaagse evenement in het Noord-Brabantse Schijndel. Dat is ook duidelijk te zien aan de samenstelling van het publiek. Het aantal hipsters is ook dit jaar weer toegenomen, terwijl metalheads naast party animals in Nickelson jasjes lopen.

paaspop 1

Marco Roelofs van De Heideroosjes op Paaspop. Foto: Jochem Geerdink

Waar de laatsten zich vooral zullen vermaken in de Extrema of Heineken Starclub, kiest de liefhebber van het zwaardere gitaarwerk eerder voor het Monsters Of Rock podium, of is te vinden in de Thunderbolt. Voor al die anderen zijn er nog zeven zeer verschillende podia te vinden. Op het dit jaar fors uitgebreide terrein is namelijk veel – misschien zelfs te veel – vermaak te vinden.

Dansen in de Silent Disco bijvoorbeeld, of je favoriete single uit de bak halen en aan een dj geven in de Single Club. Genieten van verschillende gerechten in de Resto Lounge, terwijl Zanger Rinus optreedt, je meedoet aan de Popquiz van Maarten van Hooft of Thijs Schrijnemakers (STEREO) en Ruben Piso (DeWolff) samen Orgelvreten, of bezoekers, begeleid door een heuse live band, zich tijdens de Hard Rock Karaoke de longen uit hun lijf schreeuwden. Op Paaspop kan het allemaal. Het zijn die dingen die het festival in Schijndel juist zo uniek maken.

paaspop 2

Kyteman. Na try outs nu op Paaspop. Foto: Jochem Geerdink

Ook voor de muziekindustrie is Paaspop een belangrijk festival. Zo is het de eerste keer in het jaar dat platenbonzen, managers, festivaldirecteuren en boekers elkaar op een buitenfestival treffen. En kan het dus zomaar gebeuren dat je tijdens het optreden van Chef’Special op zondag de kenmerkende kuif van Andre Keij tussen het publiek ontwaart. De boeker van Appelpop wil met eigen ogen zien of de Haarlemse formatie interessant is voor wat door velen wordt gezien als de officieuze afsluiter van het buitenfestivalseizoen.

Want ook daar gaat het om bij Paaspop; acts die zichzelf niet alleen aan het publiek, maar ook aan de industrie willen laten zien. Hoe doet KANE het bijvoorbeeld in de nieuwe bezetting? En hoe bevalt up and coming Case Mayfield – gehuld in een poncho, dus eerder Cape Mayfield – zijn festivalontmaagding? Of, zoals in het geval van Go Back To The Zoo, hoe klinkt een nieuw album live? Die band stond weliswaar niet op het affiche, maar is zondagavond mystery guest. Al was dat vooral op verzoek van 013, waar GBTTZ een dag eerder optrad. Het Tilburgse poppodium vreesde voor de kaartverkoop wanneer bekend zou zijn dat het kwartet ook op Paaspop zou spelen.

paaspop 3

Selah Sue in actie. Foto: Jochem Geerdink

Golden Earring komt eveneens met een nieuw album, Tits ’n Ass, maar meer dan twee nummers daarvan worden niet gespeeld. “Dit waren twee nieuwe liedjes, nu gaan we nummers spelen die jullie wél kennen. Jippie”, klinkt het toch wat cynisch uit de mond van Barry Hay. Alhoewel nieuw, de Haagse rockband opende vorig jaar ook al met de twee ‘nieuwe’ nummers. Maar met achtereenvolgens Another 45 Miles, Twilight Zone, When The Lady Smiles, Going To The Run, Radar Love en Long Blond Animal komt de Earring de belofte van Hay wel meer dan na.

paaspop caro

Barry Hay en George Kooymans op Paaspop. Foto: Jochem Geerdink

De optredens zijn allemaal prima in orde, al is het toch veelal een herhalingsoefening van vorig jaar (of het jaar daarvoor). Guus Meeuwis, KANE, De Dijk, Golden Earring, DI-RECT, Triggerfinger, we zien het (haast) ieder jaar in Schijndel. Want waar het festival als geheel duidelijk hervormt, doet de line-up dat niet. Of in ieder geval te weinig.

Al is dat simpel te verklaren: de spoeling is dun. Naar Paaspop kom je niet om verrast te worden, het is een echt publieksfestival. En daarvoor heb je namen nodig. Namen die we de komende maanden ook op veel andere festivals zullen aantreffen. Maar ook namen die geen van allen teleurstelden in Schijndel. Al had Heideroosjes gezien de ramvolle Monsters Of Rock misschien wel een plekje op Main Stage verdiend.

paaspop4

Within Temptation. Foto: Jochem Geerdink

Met de steeds dunner wordende spoeling – zo stopt bijvoorbeeld de Limburgse punkformatie na dit seizoen – wordt het ieder jaar weer lastiger een aansprekend programma samen te stellen. En met de verdere groei qua grootte zal dat volgend jaar niet anders zijn. Hopen dat het weer dat dan wel is. Want op een behaaglijk zonnetje aan het begin van de derde festivaldag na, viel dát wel wat tegen dit jaar.

Laatst aangepast op dinsdag, 10 april 2012 11:18