• JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 47 niet laden
01 apr

Rammstein

De zes heren van Rammstein trekken zich geen donder aan van de crisis, zoveel bleek zondagavond wel in het Rotterdamse Ahoy. Tijdens het optreden van de band ging onderhand de inhoud van een compleet tankstation in vlammen op. Tot ver achterin de zaal was de hitte van de vaak enorme vlammen te voelen, waarbij het de kleding van de bezoekers de odeur van fikkie stoken mee gaf. Het deerde de ruim vijftienduizend fans geen zier. Zij zagen een rockshow van zeer hoog formaat.

rammstein-1

foto's: Dimitri Hakke

De laatste jaren gingen regelmatig geruchten dat het van oorsprong Oost-Duitse Rammstein er de brui aan zou geven. De koek was op, de zes heren vonden het mooi geweest. Met hun huidige greatest hits tour Rammstein – Made In Germany, 1995-2011 wekte het zestal zelfs de indruk dat het aan een afscheidstournee bezig is. Mocht blijken dat dit inderdaad het geval is, dan gaat het sextet er in ieder geval uit met een grote knal. Uit niets bleek zondagavond in Ahoy namelijk dat de formatie rond zanger Till Lindeman met een laatste kunstje bezig was. De in de stad Rostock in de voormalige DDR gevormde band speelde veel overgave en strak. Maakte het al eens een foutje, dan werd deze snel vergeten door de indrukwekkende show die de Duitsers gebouwd hadden.

Dat begon iets na de klok van negen uur met een enorme brug die in het midden van de zaal naar beneden zakte, ondersteund door fabrieksgeluiden en grote 'stoomwolken' die het dalen van de brug begeleidde. Daarmee werd een verbinding gecreëerd tussen het hoofdpodium en een klein podium achterin de zaal, waarop de band zich met zowel een Rammstein vlag als onze nationale driekleur meldde. Eenmaal over de brug naar het podium gelopen, zette het direct doorbraakhit Sonnein.

Wat volgde was een imposante show waarin een vogelvlucht werd genomen door de ruim vijftienjarige carrière van Rammstein. Niet alleen de vlammen en het vuurwerk imponeerden, ook muzikaal was het dik in orde wat de band haar gehoor voorschotelde. Onder leiding van de flink beukende drummer Christoph Schneider lag de nadruk, begrijpelijk, op doorbraakalbum Mutter, waarvan liefst zes songs voorbij kwamen: naast Sonne ook Links 2 3 4, Mein Herz Brennt, Ich Will, Feuer Frei! en de titelsong. Dat alles ondersteund door een indrukwekkend, en continu veranderend, decor.

rammstein-4

Dat Rammstein meer is dan en indrukwekkend decor en veel, heel veel, vuurwerk, bewees de band aan het eind van de reguliere set. Gitarist – en oprichter – Richard Kruspe was aan het eind van Haifisch richting het kleine podium geslopen en vermaakte het publiek met keyboard en samplemachine. Met drummer Schneider in de rol van dominatrix kropen zanger Lindeman, toetsenist Christian Lorenz, bassist Oliver Riedel en slaggitarist Paul Landers over de luchtbrug naar het kleine podium, waar drie nummers te gehore werden gebracht. Waarbij het publiek om het podium het tijdens Bück Dich moest ontgelden, toen Lindeman zijn 'lul' uit zijn broek haalde en het publiek trakteerde op een flinke ejaculatie.

Al zal het de mensen weinig hebben kunnen deren. Naar Rammstein kom je niet alleen voor de – prima – muziek die zwaar leunt op thema's als militarisme, sadisme, onderdrukking, seks en religie. Nee, je wilt ook geamuseerd worden. Rammstein is shock rock in optima forma, niet voor niets vernoemde de band zich naar het Duitse plaatsje Ramstein. Daar botsten tijdens een vliegshow in 1988 drie vliegtuigen van het Italiaanse stuntteam Frecce Tricolore. Zeventig mensen kwamen om het leven toen de drie kisten vervolgens in het publiek neerstortten.

Geschokkeerd werd er zeker zondagavond, al zit op sommige onderdelen van de show nu wel wat sleet. Lindeman verkleed als kok, compleet met koksmuts en een als mes gevormde microfoon bij Mein Teil, die de in een enorme kookpot zittende toetsenist Lorenz met een enorme vlammenwerper bereidt, bijvoorbeeld. Of diezelfde Lorenz die in een rubberbootje over het publiek vaart, nu eens niet tijdens Seemann, maar gedurende het slot van Haifisch, ook dat kennen we inmiddels.

rammstein-1

Maar toch, ondanks dat we deze acts de afgelopen 2,5 jaar al twee keer konden meemaken – in het Gelredome in december 2009 en tijdens Pinkpop 2010 – blijft het tóch indrukwekkend wat Rammstein zijn publiek voorschotelt. Mocht inderdaad blijken dat de huidige tour een afscheidstour is, dan zou dat zonde zijn. Want een imposante rockshow zoals zondagavond zien we, zowel muzikaal als qua theater, helaas veel te weinig.

Gezien: Rammstein, Ahoy Rotterdam, zondagavond 4 maart 2011.

Laatst aangepast op donderdag, 05 april 2012 16:35