• JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 54 niet laden
01 apr

Dream Theater

De IJsselhallen in Zwolle zijn doorgaans al geen toppunt van ambiance, maar met de ijzige kou werd de sfeer in de Zwolse veehal afgelopen woensdag nog killer dan normaal. Toch heeft dat vele honderden liefhebbers er die avond niet van weerhouden om af te reizen naar het oosten van het land. Het zegt iets over de status van de progressieve metalband die ondertussen al weer 27 jaar bestaat, maar nog meer over de toewijding van hun fans. Helemaal als je bedenkt dat met een entreeprijs van zo’n € 60,- en een parkeerkaart van nog eens € 10,- de financiële drempel ook niet bepaald laag is gehouden. Na al die jaren weet de aanhang echter wat er van hun helden verwacht mag worden en is het een klein offer om de vaandeldragers van dit genre weer eens aan het werk te zien.

Dat het ook deze avond weer goed zit wordt al duidelijk zodra de band begint. Op beeldschermen in de vorm van drie enorme kubussen zien we beelden van fietsende eenwieler, die natuurlijk een verwijzing zijn naar het artwork van Dream Theaters laatste album A Dramatic Turn of Events. Een intro met hypnotiserende keelklanken vult de IJsselhallen, ondersteund door sfeervolle synths en strijkersklanken en cartoonachtige animaties op de schermen. Schitterend, maar het publiek wil natuurlijk zo snel mogelijk dat James LaBrie en zijn bandleden het podium opstappen. Die wens wordt al snel vervuld en met Bridges In The Sky opent de Amerikaanse band direct met werk van dat laatste album. De zaal slaakt direct een extra zucht van verlichting, want het geluid houdt zich verrassend goed in de altijd wisselvallige akoestiek van de IJsselhallen.

Met 6:00 stapt Dream Theater vervolgens 18 jaar terug in de tijd naar Awake, het favoriete album van veel fans. Hoewel LaBrie goed bij stem blijkt, zijn het toch vooral gitarist John Petrucci en drummer Mike Mangini die zich continu in de schijnwerpers spelen. Het virtuoze spel van Petrucci is natuurlijk al jarenlang een onomstotelijk feit, maar nieuwkomer Mangini heeft met voorganger Mike Portnoy natuurlijk een enorm paar schoenen om te vullen. Het blijkt geen probleem voor de zichtbaar enthousiaste slagwerker, die natuurlijk bij bands als Extreme, Annihilator en Steve Vai niet de minste ervaring heeft opgedaan. Zelfs voor een bezoeker die per ongeluk de IJsselhallen is binnengewandeld moet het alsnog een enorm genot zijn om deze muzikanten aan het werk te zien.

Dream Theater is een band waar alles in het kwadraat lijkt te komen: het aantal noten dat gespeeld wordt, de lengte van de nummers en de onderdelen van het drumstel van Mangini. Helaas kan dat vanavond niet worden gezegd van de podiumpresentatie. Hoewel de animaties op de beeldschermen en de lichtshow een boel goedmaken, lijkt de band zich zonder al teveel moeite door de set heen te werken. Niet dat het ook maar iets afdoet aan de muzikale prestaties, maar veel energie en bezieling straalt er niet van af. Dat gematigde enthousiasme slaat merkbaar over op de zaal, die de show voor het grootste gedeelte wat gelaten ondergaat. Het praatje dat LaBrie houdt over hoop en alle mooie dingen die er tussen hemel en aarde zijn om The Spirit That Carries On aan te kondigen wordt weliswaar met applaus en gejuich ontvangen, maar er spat toch niet echt een aanstekelijke hoeveelheid inspiratie vanaf. Veel fans zal dat echter een zorg zijn. Dream Theater was weer eens in Nederland en deed wat ze moesten doen: hun verbluffende progmetal op een al even duizelingwekkend niveau spelen en dat bijna twee uur lang.

Dream Theater: gezien en gehoord op woensdag 1 februari in de Ijsselhal in Zwolle.

Laatst aangepast op donderdag, 05 april 2012 16:31

Meer in deze categorie: « The Black Keys Sting »