• JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 26 niet laden
30 mrt

Onder Invloed

Journalist en filmmaker Mathijs van der Ven is de bedenker van het project Onder Invloed. Daarvoor benadert hij muzikanten die covers spelen van artiesten die hen beïnvloed hebben. Onder Invloed heeft ook live shows. Een daarvan was in een matig gevuld 013 op 20 januari. Met optredens van David Pino, Paulusma en Three Blind Wolves.

Het concept van Onder Invloed bestaat nu vier jaar. Het lezen van Bob Dylan’s Chronicles, waarin de grootmeester onder meer vertelt wie op hem van invloed waren, bracht Van der Ven op het idee. Er is een website waarop filmpjes staan met muzikanten die covers en eigen werk spelen. Er zijn live optredens en sinds deze week ook een boek. David Pino, frontman van El Pino and the Volunteers, moet er duidelijk inkomen in 013. Misschien ligt het aan de ambiance. Kan goed, want amper 20 man in de zaal zorgt niet echt voor dampende taferelen. Zijn eerste nummers klinken een beetje mat. Dat is zonde want David Pino heeft een van de mooiste stemmen van Nederland. In zijn eentje, alleen met een akoestische gitaar, valt dat des te meer op. Een wonderschone versie van My Winding Wheel van Ryan Adams lijkt het keerpunt te zijn, maar Pino kan de spanning niet vasthouden. Dat weet het zelf ook wel en bij een cover van Tim Knol grapt hij dan ook dat hij er maar een ‘openbare repetitie’ van maakt. David Pino Paulusma is de vervanger van Lucky Fonz III. Die laatste heeft moet verstek laten gaan vanwege ziekte. Jelle Paulusma maakt er volop grappen over want die heeft Lucky de avond daarvoor in Utrecht alleen maar met glazen bier zien sjouwen. Niets ziek dus, gewoon een enorme kater, volgens de oud voorman van Daryll-Ann. Paulusma zit op zijn praatstoel in 013. Zeker in het tweede deel van de set. De zaal is inmiddels een stuk voller en hij maant het publiek aan tot wat meer enthousiasme. Dat werkt en de mensen worden wat losser. Paulusma speelt voornamelijk eigen werk. Daarbij krijgt hij hulp van gitarist Theo Sieben die de nummers inventief inkleurt met mooie gitaarpartijen. Sterke akoestische versies van songs als Learning to Fly en Back Of Your Car onderstrepen het schrijverstalent van Paulusma. Veel covers staan er niet op de setlijst van Paulusma maar die van Love in Mind van Neil Young staat als een huis. Wanneer de Schotten van Three Blind Wolves het podium opstappen is 013 klaar voor een feestje. Het is net of de zaal er na al die akoestische muziek wel aan toe is. Vanaf het eerste nummer, een cover van Kid’s Allright van Bettie Serveert, slaat de vlam in pan. Het publiek schreeuwt, danst en gooit de handen massaal in de lucht. De vier Schotten genieten en gooien er bij elk nummer een schepje enthousiasme bovenop. Ook muzikaal staan ze hun mannetje. De indie-rock met folkinvloeden gaat er bij het publiek in als koek. Sterke troef is de meerstemmige zang. Bij sommige nummers zingen alle vier de bandleden en dat geeft de muziek een grote drive. Ook de covers spetteren, zeker de versie van Allmost Cut my Hair van Crosby, Stills & Nash. Three Blind Wolves doet aan klantenbinding in Tilburg en de cd’s gaan na afloop massaal over de toonbank. Onder Invloed: gezien vrijdag 20 januari in 013 – Tilburg. website Onder Invloed: www.onderinvloed.com Vrienden Van Amstel: 2012 Het succes van Vrienden van Amstel blijft vriend en vijand verbazen. Haast achteloos loopt avond na avond het Ahoy in Rotterdam leeg. Zo ook de editie van 2012 met steren zoals Waylon, De Dijk en Barry Hay. Wat maakt Vrienden van Amstel de laatste jaren zo succesvol? Het antwoord is niet zo simpel als de vraag omdat velen facetten dit bepalen. De nieuwe directie gaf een aantal jaren een fikse ruk aan het stuur. De productie werd sneller, moderner en de programmering verrassender. Goed, de pool van Nederlandse popsterren is niet zo groot dus uiteindelijk kom je uiteindelijk toch weer terug bij dezelfde namen. Daar ontsnapt ook Vrienden van Amstel niet aan. Maar de nieuwe formule werkt al een tijdje, zo ook gisteravond. De cocktail van oud en jong en rock en pop, blijft de rode draad. Dit jaar mocht Barry Hay het spits afbijten. Vorig jaar liet hij tijdens Night Of The Proms al zien in zijn eentje een zaal met speels gemak om zijn vingers te winden. Zo ook het Ahoy met natuurlijk het onvermijdelijke Radar Love. Nieuwkomers Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven lieten zich ook niet van de wijs brengen en wisten precies de juiste snaar te raken. Soms slaat de zoektocht naar geschikte duetten een verkeerde afslag in. Nadat Jan Smit met zijn Morgen is Gekomen het zaakje op gang had gebracht, viel de krachtballade Wereld Zonder Jou met Trijntje Oosterhuis en presentator Xander de Buisonjé niet mee. Met afstand de beste act kwam uit de soulhoek. Waar Waylon op zijn platen het soms moeilijk heeft om zijn passie, timing en talent om te zetten, daar is hij live van het allerhoogste kaliber. Met speels gemak veegde hij in het Ahoy de competitie van de mat. Om die reden was het leuk om te zien dat hij samen met Bart van der Weide van Racoon, ook al zo’n lekkere zanger, een duet mocht zingen. Racoon’s hitoeuvre blijft maar groeien en dat is weer goed voor Vrienden van Amstel omdat de Zeeuwse band lekker kon teruggrijpen naar een nieuwe song zoals No Mercy die net zo hartverwarmend werd meegezongen als de oudjes Feel Like Flying en Love You More. De Helden Van…kwam dit jaar wat minder uit de verf. Na vooral de krachttoer van Van Velzen die een paar jaar terug Queen eerde en Nick en Simon’s sympathieke Beatles-ode, was de Elvis Presley tribute van Guus Meeuwis net iets teveel pastiche. Samen met Waylon is VanVelzen één van de betere live-performers in Nederland van dit moment. Zijn jonge band speelt met drive en rockt en VanVelzen is in dat klimaat op zijn allerbest. Het was ook goed om dit jaar zowel De Dijk met Carice van Houten in Mag Het Licht Uit als Rowwen Hèze beiden in te zetten. Hun authenticiteit doet het prima tussen al dat glitter en glamour en geeft ook nog eens balans. Dat alles maakt Vrienden Van Amstel 2012 tot een heus feestnummer. Vrienden van Amstel: gezien en gehoord, zaterdag 21 januari in Ahoy in Rotterdam.

Laatst aangepast op donderdag, 05 april 2012 15:09