• JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 25 niet laden
19 nov

verslag Crossing Border: dag 1

crossing border crossing border \N
Het Crossing Border Festival in Den Haag wordt gezien als een van de belangrijkste internationale evenementen op het gebied van muziek en literatuur in Europa. Schrijvers, dichters, muzikanten en filmers zoeken naar bijzondere combinaties. De 19e editie van het festival vindt plaats op 18 en 19 november in het centrum van Den Haag.

foto's: Anneke Ruys
Op Crossing Border is het altijd moeilijk kiezen uit het ruime en aantrekkelijke aanbod. En behalve dat het niet makkelijk is om een keus te maken heb je ook vaak te maken met overvolle zalen. Vroeg aanwezig zijn bij de artiest van je keus is dus geen overbodige luxe.

Oscar & The Wolf

Oscar & The Wolf begon zijn carriere ooit op veertienjarige leeftijd bij het Eurovisie Songfestival voor Kids. Dat is moeilijk voor te stellen als je naar Oscar & The Wolf luistert. Vier heren en een dame maken dynamische pop: een beetje folk, een tikkeltje rock, maar het is vooral de perfecte samenzang die opvalt. Hun muziek kun je een beetje vergelijken met Bon Iver en Fleetfoxes. Er zit zeker ook een donkere kant aan de muziek, die op de vroege avond in The Paradise voor een select publiek goed tot zijn recht komt.

Laur marling

Dan strijken we neer in de mooie The Royal zaal van de Koninklijke Schouwburg voor de Engelse folkzangeres Laura Marling, door velen dé Britse singer-songwriter van het jaar genoemd. Pas 21 is ze maar heeft nu al drie albums op haar naam staan, waarvan het meest recente ‘A Creature I Don’t Know’ volwassen klinkt en laat horen waartoe deze zangeres allemaal in staat is. In The Royal komt ze nogal afstandelijk over. Ze legt haar aandacht liever in de muziek en dat doet ze goed. Ze weet met gemak de aandacht van de toeschouwers een uur lang vast te houden.

Dry The River. Als je die naam hoort kun je je al bijna een voorstelling maken van de muziek: de band maakt folkrock. Wie had dan gedacht dat de bandleden hun roots eigenlijk hebben in punk en metal!. Het begint in de Waterloo allemaal als mooie, intieme kippenvelzang om bij weg te dromen. Totdat de muziek tegen het einde uit barst in een dynamisch gitaarduel van de twee gitaristen waar de vonken absoluut vanaf springen: wát een energie. Dry The River werd al eerder getipt als een van de muzikale beloftes van 2011.

Gavin Friday

Het Belgische Few Bits staat in de Cuatro tent buiten. Dit is de band rond singer-songwriter Karolien Van Ransbeeck. Deze ontstond in 2008 met, naast Karolien, de muzikanten Tim Coenen, Vincent Wilms, Peter Pask en Steven Holsbeeks in de bezetting. Ze brengen sferische muziek, soms ingetogen en intiem, maar ook is er zo nu en dan een ware uitbarsting te verwachten. Je ziet hoe de bandleden stuk voor stuk opgaan in de muziek en zich helemaal geven op het podium.

Een van de mooiste optredens op Crossing Border dag 1 is Heather Nova, al moet je wel houden van haar stem. Oook is het weinig avontuurlijk wat ze brengt, maar maakt dat uit? De zangeres uit Bermuda maakte dit jaar een soort van come=back met haar prachtalbum ‘300 Days At Sea’: een terugkeer naar haar jeugd én naar het geluid van haar begintijd, de jaren negentig. 44 is ze inmiddels maar dat is haar zeker niet af te zien. Lang, glanzend haar, tenger postuur, leren broek: een beetje stoer maar ook niet té. Ook de stem heeft niet aan kracht ingeboet: nog altijd engelachtig mooi en haalt met gemak de hoogste noten. De meeste nummers die ze op Crossing Border brengt zijn afkomstig van ‘300 Days At Sea’ met zo nu en dan de toevoeging van een klassieker.

Qua spanning moet je meer bij Annie Clark alias St. Vincent zijn. Zij was ooit lid van The Polyphonic Spree, speelde in Sufjan Stevens’ band, tourde met Arcade Fire en Death Cab for Cutie en schreef samen met Bon Iver het nummer ‘Roslyn’. Haar muziek wordt wel omschreven als een mix van chamber-rock, pop, indierock en cabaret-jazz.In de Waterloo brengt ze haar indiepopsongs voor een volle zaal. Het levert een sterk wisselend optreden op, waarin behalve de scherpe gitaargeluiden ook de synthesizers een belangrijke rol spelen. De meeste songs die we horen komen van de laatste twee albums: ‘Actor’ en ‘Strange Mercy’.

Afsluiter in The Royal is Gavin Friday, ooit begonnen in The Virgin Prunes. Vanaf 1986 is Friday op de solotour. Afgelopen zomer kwam ‘Catholic’, zijn vierde album uit, waarop de 52-jarige zanger met bleke teint opgebaard ligt onder de Ierse vlag. Toch leverde het geen ‘zwaar’ album op, meer een goed wegluistrerende elektronische popplaat. Op Crossing Border begint Friday opvallend genoeg met het Virgin Prunes nummer ‘Caucasian Walk’ maar dan in een soort van chanson gegoten. Het verdere optreden staat grotendeels in het teken van het nieuwe album. Hij brengt zijn nummers met veel ‘grandeur’ en gaat in zijn perfect ontworpen pak regelmatig op zijn hurken, maar helaas springt de vonk nergens echt over. Waar dat aan ligt is niet helemaal duidelijk, al laat de geluidstechniek wel hier en daar wat te wensen
Crossing Border: gezien en gehoord op vrijdagavond 18 november.