music

09 juni

Concertverslag: Iron Maiden

iron maiden iron maiden \N

Iron Maiden hoort in rockland tot de categorie van AC/DC en Metallica wat betreft touringbands. De band uit Londen is een echte stadionact geworden. Gisteravond stonden de mannen uit Londen met hun The Final Frontier Worldtour in het Geldredome in Arnhem.

Met hun laatste album The Final Frontier toonde Iron Maiden eindelijk weer eens oude topvorm die het het ook al liet horen op Brave New World (2000), het comebackalbum met zanger Bruce Dickinson. De laatste jaren deed Maiden nogal wat tournees die in het teken stonden van hun oude ‘classic albums’. Tijdens hun laatste Somewhere Back in Time Tour werd vooral de nadruk gelegd op het oeuvre uit de jaren 80. Op dit moment is Iron Maiden één van de grootste touring bands in de wereld. In 2009 speelde de band nog voor ruim honderdduizend uitzinnige bezoekers in Brazilië en ook gisteren zat het Gelredome goed vol. Want een verschil met de eerste keer dat ik Iron Maiden in 1980 live zag als supportact van Kiss in de Groenoordhallen in Leiden. Met het groeien van het showvolume, verdween echter ook een beetje het punkelement van de band. Door de enorme productie ligt alles vooraf vast. De setlist, de beweging van het decorum, tot de schreeuwtjes van Dickinson toe. Iron Maiden is tegenwoordig een spektakelstuk. De laatste keer dat ik Iron Maiden in Stockholm zag tijdens hun Somewhere Back in Time-Tour vond ik dat ze de songs nogal eens afraffelde. Vooral de wat trage stukken werden door drummer Nicko McBrain continu te snel ingezet. In mijn ogen is McBrain vanaf zijn komst rondom het album Piece of Mind (83) sowieso de zwakste schakel van de band geweest. Zijn drumwerk zweeft, zijn fills lopen altijd vooruit en hij maakte de toch al wat rommelige maar zo herkenbare sound van Iron Maiden nog rommeliger.

Steve Harris, Bruce Dickinson en Dave Murray van Iron Maiden gisteravond in het Gelredome. Foto: Hans Kreutzer

De meeste fans zullen zich daar gisteravond niet aan geërgerd hebben. Wellicht wel aan het slechte geluid op de arenavloer. Vanaf de opener Satellite 15 – The Final Frontier ging het eigenlijk al fout. En dat was jammer omdat de mannen uit Londen indrukwekkend opende met de ijzersterke nieuwe song El Dorado en kregen daarna 2 Minutes to Midnight en The Talisman redelijk indrukwekkende uitvoeringen.

Steve Harris in zijn kenmerkende pose. foto: Hans Kreutzer

Mede door het hoge tempo van McBrain liep Dickinson al snel achter zijn eigen longen aan. De zanger met de sirenestem, heeft al jaren niet meer de kracht en power van vroeger. Daarbij komt dat hij ook nog eens continu als een bezetene van hot naar her spurt en daardoor regelmatig naar lucht staat te happen. Dat komt vooral oude songs zoals The Trooper (een publiekslieveling) en Fear of the Dark niet ten goede. Maar let wel, als frontman staat er geen maat op deze man. Wat een enthousiasme en wat een spirit! Gisteren lag de nadruk op songs van The Final Frontier. Logisch ook. Lange, soms vrij trage stukken die nogal wat uithoudingsvermogen van de toehoorder vragen. Maar je voelt gewoon dat het Maiden-publiek toch vooral komt voor het repertoire van de eerste negen albums.

Daarbij werd het materiaal van Killers dit keer volledig overgeslagen en koos de band voor de songs Iron Maiden en Running Free (als uitsmijter) van het debuutalbum. Voorspelbare liedjes uit de oude doos terwijl er nog zoveel moois uit die tijd voor het oprapen ligt. Opvallend was ook dat The Number Of The Beast met slechts een wat gejaagde versie van Hallowed Be Thy Name er wat bekaaid van afkwam en zelfs Run To The Hills in de dekenkist bleef. De show vergoedde overigens veel. Maar eerlijk gezegd heb ik Iron Maiden in het verleden wel eens beter gezien.
Iron Maiden: gisteravond gezien en gehoord in het Gelredome in Arnhem.

Laatst aangepast op maandag, 14 mei 2012 10:35