• JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 27 niet laden
18 okt

Concertverslag: Anathema

Anathema Anathema \N
Ter promotie van het laatste album We’re Here Because We’re Here, doet Anathema vanavond de Effenaar aan. De plaat krijgt bijna unaniem goede recensies, zo ook hier op Muziek.nl. Collega Eric de Boer zei daarover: “Zonder een kopie van zichzelf te worden of terug te willen naar de roots, is de band geëvolueerd in een op zichzelf staand muzikaal fenomeen met bestaansrecht.” De spijker op de kop, lijkt me. Maar voordat Anathema het podium opkomt, mogen eerst Petter Carlsen en Long Distance Calling zich presenteren aan de aardig gevulde Effenaar.
That song you just heard was Pyramid Song by Radiohead”, kondigt Anathema-gitarist Daniel Cavanagh aan, “There are just a few people who can make songs that are thát good. The next guy is one of them”. Dat is natuurlijk oneerlijke concurrentie voor dreamy singer/songwriter Petter Carlsen, die net om de hoek komt kijken. Toch laat hij een erg goede indruk achter. Slechts bewapend met gitaar en een schitterende stem, betovert Carlsen diegenen die aan het opletten zijn. En dat zijn niet de mensen bij de bar, die het nodig vonden om even de week door te praten tijdens mooie nummers als You Go Bird. Petter Carlsen is zeker iemand om in de gaten te houden, getuige ook de drukte om zijn cd te kopen na de show.

Nog geen twintig minuten later klimt Long Distance Calling alweer het podium op. De Duitsers touren sinds kort weer, na de studiosessies voor het opnemen van het volgende album. Daar krijgen we slechts één nummer van. De andere nummers komen gewoon van hun vorig jaar goed ontvangen album Avoid The Light. De band speelt goed, maar de bandleden wekken de indruk dat ze met tegenzin aan het spelen zijn. Vooral de drums klinken te simpel voor een instrumentale band. Long Distance Calling speelt naar behoren, maar de voetafdruk die de plaat in je gezicht achterlaat, is live slechts een schouderklopje.

Het is een speciale show van Anathema, zo blijkt. Zo kondigen ze na vier nummers aan eerst oud materiaal te spelen, om daarna integraal We’re Here Because We’re Here ten gehore te brengen. Het publiek juicht – iedereen gelukkig. En dat is nogal wat, want veel diverser dan het publiek bij Anathema kan bijna niet. Van 60+’ers tot jongentjes van niet eens 16. Een fan in de zaal heeft zelfs een shirt aan met de tekst Warning. Anathema is fucking heavy. Heavy zijn ze natuurlijk al 11 jaar niet meer. Maar toch staan er fans die hopen nog wat old school doommetal nummers mee te pakken.

Het lijkt Anathema in tweespalt te duwen. Willen ze nu de mooie rustige nummers spelen of een rock band zijn? Het levert situaties op, waar zanger Vincent Cavanagh na het schitterende Flying naar het publiek roept “Are you guys asleep or what, I can’t hear you!”. Ook de geluidsman lijkt daar moeite mee te hebben. Op de rustige momenten klinkt het geluid zuiver, maar bij de climax in Thin Air, waar het geluid open moet klinken, is het uit balans en klinkt het erg 'compressed'. Dat gebeurt meerdere malen die avond. Het zorgt ervoor dat Anathema niet boven zichzelf uitstijgt. Het is de muzikanten an sich eigenlijk niet aan te merken – ze spelen zowat foutloos – maar de magie blijft achterwege. Of komt het misschien door een gebrek aan charisma bij de bandleden?

Eén keer lukt het. Bij één na laatste nummer A Natural Disaster is de balans tussen geluid, band, publiek en samenzang tussen Vincent en Lee Douglas perfect, en raakt Anathema toch nog de ziel van de mensen in de Effenaar. Na meer dan 2 uur houdt Anathema het voor gezien. Ze bewijzen vanavond prima muzikanten te zijn, schitterende nummers te hebben, maar live horen ze nog niet tot de echte top in de progressive rock wereld.

Gezien: Anathema + Friends, Effenaar Eindhoven, 14-10-2010

Setlist:
1.Deep