• JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 47 niet laden
11 okt

Moke & Metropole Orkest in HMH

Moke in HMH Moke in HMH Foto: Jochem Geerdink

Derde week februari 2009, ergens op de Duitse Autobahn. De mannen van Moke steken in de Nightliner de koppen bij elkaar. Zij zijn op dat moment op tour met de Schotse singer-songwriter Amy Macdonald, voor wie de Amsterdamse band het voorprogramma verzorgt. Zo komt het dat zanger/gitarist Felix Maginn, toetsenist Eddy Steeneken, bassist Marcin Felis, drummer Rob Klerkx en gitarist Phil Tilli ineens speelden in zalen met een capaciteit van drieduizend en meer toeschouwers. “Dat willen wij toch ook op eigen kracht jongens”, vroegen zij zichzelf hardop af. “Maar dan moeten we sommige dingen wel anders aanpakken.”

Zaterdagavond, Heineken Music Hall, Amsterdam Zuid-Oost. Net wanneer zijn bandleden en het Metropole Orkest Last Chance willen inzetten, neemt Tilli het woord. “Felix, Felix, wacht even”, zegt de gitarist. “Wanneer je mij na de opname van dit nummer had verteld dat wij het enkele jaren later in de fucking Heineken Music Hall met het fucking Metropole Orkest zouden spelen, had ik je keihard uitgelachen”, zegt hij zichtbaar trots.

Ruim drie jaar na de doorbraak met die eerste single van debuutalbum Shorland, staat Moke op eigen kracht in een zaal gevuld met vierduizend toeschouwers. Alhoewel, helemáál op eigen kracht doet het kwintet het niet. Moke krijgt vanavond hulp van het Metropole Orkest. Een samenwerking die zijn oorsprong vond toen de band voor de tweede langspeler The Long And Dangerous Sea het orkest inschakelde om het vijftal te begeleiden.

Een klik tussen dirigent Jules Buckley, de band én het orkest, zorgde ervoor dat de collaboratie werd uitgebreid. Zo waren zij bijvoorbeeld samen al te zien op de jongste editie van Pinkpop. Dat optreden – aangevuld met enkele studio-opnames – verschijnt volgende week op cd en dvd. Een ietwat uit de hand gelopen samenwerking, zoals dat dan heet. Al heeft het door het aantreden van het kabinet Rutte I inmiddels wel een zwart randje gekregen.

In het regeerakkoord staat namelijk zwart op wit dat het Muziekcentrum van de Omroep – waarin onder meer het Metropole Orkest resideert – moet worden opgeheven. Voorafgaand aan het bijna twee uur durende optreden vraagt dirigent Jules Buckley daarom het aanwezige publiek twintig seconden absolute stilte te betrachten. “Zo klinkt het wanneer wij er niet meer zijn”, zegt hij. “Geen C-Mon & Kypski, geen Serj Tankian, geen Noorderslag en geen van de andere projecten die wij nog zo graag willen doen”, zegt de Engelsman met gevoel voor dramatiek.

Dat het zwaard van Damocles boven het 52-koppige orkest hangt, is vanavond niet te merken. Of misschien juist wel, het Metropole Orkest speelt alsof haar leven er vanaf hangt. Tijdens de toegift wordt Bowie-cover Survive opgedragen aan het Metropole Orkest. “Toen wij maandag in Hilversum begonnen met de repetities voor dit optreden, was net doorgedrongen wat het aantreden van Rutte I betekent voor het orkest”, zegt Tilli. “Ondanks dat nieuws, pakte iedereen zij of haar instrument op en begon te spelen. Wij zijn zo trots dat wij hier met hen mogen staan. They will survive!”, besluit hij onder daverend applaus.

Een welverdiend applaus, want in de ruim anderhalf uur daarvoor hebben Moke en het Metropole Orkest het publiek vergast op een imposante show waarin rock en klassiek elkaar ontmoeten. Niet alleen op de nummers van de jongste boreling – zo zijn de blazers op Switch ronduit indrukwekkend – ook ouder werk van het debuut krijgen een deels nieuw jasje aangetrokken. Plus er is die prachtige coveruitvoering van Enjoy The Silence van Depeche Mode. Dat zanger Maginn op afsluiter Lament de mist ingaat, wordt hem al snel vergeven. Alhoewel. “Jullie weten nu natuurlijk wel waar het de komende maanden in oefenruimte en toerbus over gaat”, grapt Tilli.

Meer dan op Pinkpop blijkt vanavond de toegevoegde waarde van Buckley en zijn musici. Waar in Landgraaf het orchestrale geluid deels ‘verwaaide’, is de sound in de HMH dik in orde. Aangevuld met de prachtige lichtshow van David Sinner – de lichtman is al vanaf het prille begin bij de band betrokken – heeft Moke vanavond duidelijk een paar stappen op de weg naar boven gezet. Precies waar zij twintig maanden geleden in de bus op de Duitse Autobahn over spraken.

Setlist
1. Intro
2. The Long And Dangerous Sea