music

22 aug

The Jayhawks - Mocking Bird Time

jayhawks
  • The Jayhawks

• Mocking Bird Time

Het laatste album van The Jayhawks kwam uit in 2003 maar altijd was er die heimwee maar de klassieke line up met zowel Gary Louris als Mark Olson. Dat is nu het geval. Olson trad na een lange afwezigheid weer toe tot de band en in de oude bezetting werd het album Mocking Bird Time opgenomen.

Kun je ongestraft terugkomen en er vanuit gaan dat de magie meteen weer als vanouds is? Nee, dat is niet mogelijk. Zeker niet bij een band zoals The Jayhawks. Gary Louris en Mark Olson waren gezamenlijk sterker dan het individu. Ze creƫerden hun eigen paradijsje in de jaren negentig en onder de mantel The Jayhawks bracht het duo ondermeer de legendarische albums Hollywood Town Hall (92) en Tomorrow The Green Grass (95) uit. Werkelijk sublieme platen met liedjes die bij de liefhebbers in het lange termijn geheugen zijn opgeslagen. Het probleem was dat de band nooit het grote commerciƫle succes wist te behalen. Triest ook als je bedenkt dat een paar jaar later de dames van de Dixie Chicks met een tweederangs variant miljoenen albums wisten te verkopen. Maar niet getreurd. Tobber Olson is na een afwezigheid van 16 jaar weer terug op het oude nest. Na de scheiding van zijn veeleisende vrouw had hij zijn handen weer vrij. In de oude bezetting werd Mocking Bird Time opgenomen. Een album dat de moeite waard is maar niet de klasse heeft van bovengenoemde titels. Zo eerlijk moeten we gewoon zijn. Wat opvalt is dat de groepssound van The Jayhawks meer neigt naar het geluid nadat Olson de band had verlaten. Een beetje in de sitjl van het album Sound of Lies uit 1997. Dat was overigens een prima album en dat is dit Mocking Bird Time zeker ook. De openingssong Hidy Your Colors is een instant Jayhawks-classic. Zo ook Cinnamon Love, Closer To Your Side en Guilder Annie. Maar over de gehele linie mist deze comeback-cd net dat sprankelende van het oude werk. De koortjes zijn wat minder hemels en ik mis de venijnige gitaarsolo's van Louris. Misschien moeten ze voor een volgend album toch maar weer oud-producer George Drakoulias inhuren. Aan de andere kant leggen we misschien ook wel de lat te hoog. Het begin is er in ieder geval met Mocking Bird Time en het is een alleszins acceptabel begin.

Ga hieronder naar de link van Bol.com

(1 Stem)